Guide til køb af gammelt fiskehjul
Her kan du læse en kort guide til, hvad du skal være opmærksom på, når du står i en genbrugsbutik eller ved et bod på Hjallerup Marked og har fundet et gammelt fastspolehjul, som du overvejer at købe.
1. Håndtaget og spolen på hjulet skal kunne dreje rundt
Der findes et utal af forskellige fastspolehjul, men de fungerer stort set alle på den samme måde. Hjulet har et håndtag, som man kan dreje på, og inde i huset er håndtaget forbundet med et tandhjul. Når man drejer på håndtaget, drejer tandhjulet rundt i samme tempo. Én omdrejning på håndtaget svarer til én omdrejning på tandhjulet. Tænderne i dette første tandhjul griber ind i tænderne på et andet og mindre tandhjul, som får spolen til at dreje rundt, og størrelsesforholdet mellem de to tandhjul bestemmer fiskehjulets gearing. Jo større forskel, des flere gange vil spolen dreje rundt for hver gang, man drejer på håndtaget, og jo hurtigere vil man altså kunne spole sin fiskeline ind.
Test om spolen kører rundt, som den skal, når du drejer på håndtaget. Hvis du synes, hjulet kører lidt trægt, skyldes det formodentlig blot, at det trænger til at blive renset. Det er relativt nemt at gøre. Hvis spolen ikke kører rundt, eller hvis du overhovedet ikke kan dreje på håndtaget, skyldes det måske et mekanisk problem, og det er ikke til at vide, om hjulet kan reddes, før du har fået det åbnet.
2. Spolen skal oscillere
Når man drejer på håndtaget, skal spolen altså dreje rundt, men hjulet skal også oscillere. Det vil sige, at spolen skal bevæge sig ind og ud (eller op og ned, afhængig af hvordan man holder hjulet). Oscillationen gør, at linen bliver placeret jævnt på spolen, når man drejer på håndtaget. Det store tandhul inde i fiskehjulet er forbundet med akslen, hvorpå spolen sidder, på en sådan måde, at når tandhjulet kører rundt, tvinger det akslen til at bevæge sig.
Hvis spolen ikke bevæger sig ind og ud, når du drejer på håndtaget, skyldes det sikkert, at tandhjulet ikke er forbundet med akslen, og du er nødt til at åbne hjulet for at vide, hvor svært det vil være at fikse.
3. Bøjlefjederen skal virke
Det er bøjlen, der tvinder fiskelinen om spolen. Når man kaster, slår man bøjlen fra, så linen kan løbe frit, og derefter slår man igen bøjlen til, så man er klar til at spole ind. På det fleste hjul slår bøjlen automatisk til, hvis man drejer på hjulet. Bøjlefjederen, der sikrer, at bøjlen slår til, er en af de skrøbeligste dele af et fiskehjul, og det er ofte en af de første ting, der går i stykker.
Tjek om bøjlen virker, som den skal. Hvis der er tale om et klassisk fiskehjul som for eksempel et gammelt Mitchell- eller ABU-hjul, vil det potentielt være muligt at købe en ny bøjlefjeder på nettet, og hvis hjulet er kostbart, er det nok værd at forsøge at reparere det. Hvis der er tale om et meget almindeligt hjul, kan man eventuelt håbe på at finde et donor-hjul, hvorfra man kan få en fungerende bøjlefjeder. I al almindelighed gælder det imidlertid, at hvis bøjlefjederen er ødelagt, er der ikke noget at gøre ved det. Bemærk imidlertid, at så længe bøjlen manuelt kan slås fra og til, kan man udmærket bruge hjulet. En del lystfiskere foretrækker faktisk at gøre det manuelt, fordi det slider mindre på hjulet.
4. Anti-reverse skal fungere
Langt de fleste fastspolehjul har en anti-reverse-funktion, der forhindrer spolen i at køre baglæns. Typisk er der på siden af hjulet, bag på hjulet eller oven på hjulet et lille håndtag, der kan drejes eller skubbes frem og tilbage, og som inde i hjulet mekanisk presser en form for modhage ind mellem tænderne på det største af tandhjulene, så det kun kan køre én vej. I nogle hjul sker det ved hjælp af en lille fjeder, som nemt kan blive slap, knække og/eller falde af.
Tjek om anti-reverse fungerer. Hvis ikke, er du nødt til at åbne hjulet for at vide, om der er noget at gøre ved det. Hvis hjulet har en fjeder-funktion, og fjederen er ødelagt, vil det generelt ikke være muligt eller værd at erstatte den, medmindre du kan finde et donor-hjul. Hvis der er tale om et klassisk fiskehjul, kan du måske være heldig og finde en ny fjeder på nettet. Manglende anti-reverse betyder ikke, at hjulet ikke kan bruges. Nogle ældre hjul (som for eksempel det berømte Hardy Altex) har slet ikke nogen anti-reverse-funktion, og der findes givetvis lystfiskere, som synes, det er mere morsomt og givende at fiske sådan.
5. Bremsen skal fungere
Gamle fiskehjul (ABU-hjul ikke inkluderet) har som oftest bremsen placeret på spidsen af hjulet for enden af spolen. Det er en meget simpel mekanisme: Der er et dæksel, man kan dreje på, og som presser en række spændeskiver ned mod spolen og videre ned mod akslen, som spolen sidder på. Jo mere man presser det hele sammen ved at dreje på dækslet, des sværere bliver det at få spolen til at dreje rundt uafhængig af spolehuset. Så længe spolen kan dreje rundt, kan fisk potentielt hive line af hjulet, men når bremsen er strammet, bør det ikke være muligt.
Tjek om bremsen virker. Prøv at stramme bremsen og se, om du kan hive line af hjulet. Hvis der ikke er line på hjulet, så prøv at skrue bremsedækslet af og kig på spændeskiverne. Spændeskiverne kan være lavet af forskellige materialer, metal, plastik, læder og andet, og de må ikke være rustet sammen. Se om bremsedækslet er intakt. Hvis spolen ikke kan bremses, kan du ikke bruge hjulet. Som det gælder om de omtalte fjedre, gælder det også om spændeskiverne, at det i særlige tilfælde vil være muligt og umagen værd at erstatte dem, men sædvanligvis ikke.
Tjekliste
1. Kører spolen rundt, når håndtaget drejes rundt?
2. Kører spolen frem og tilbage, når håndtaget drejes rundt?
3. Fungerer bøjlen, som den skal?
4. Fungerer anti-reverse?
5. Fungerer bremsen?
Kommentarer
Send en kommentar